reklama
kategoria: Budownictwo
17 sierpień 2019

Zabytkowe dworce: kłopot czy korzyści?

zdjęcie: Zabytkowe dworce: kłopot czy korzyści? / fot. wikipedia/Radek Kołakowski praca własna CC0
fot. wikipedia/Radek Kołakowski praca własna CC0
Wpisywanie dworców kolejowych do rejestru zabytków nie wszystkim odpowiada.
REKLAMA
Biały marmur z Kazachstanu, czarny granit ze Szwecji, schody ruchome z Francji, zegary z Włoch. W 1975 r. dworzec Centralny był wizytówką Warszawy. Później z wizerunkiem bywało różnie, poprawiło się przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r., gdy budynek został oskrobany z wieloletniej warstwy brudu.

- Pod koniec lipca tego roku nastała wielka zmiana – zawisła biało-niebieska tabliczka właściwa zabytkom. Zdaniem mazowieckiego konserwatora dworzec Centralny pozostaje jednym z najcenniejszych zabytków drugiej połowy XX wieku i stanowi przykład późno-modernistycznej estetyki. Stąd decyzja o wpisie do rejestru. Wypowiedzi przedstawicieli PKP nie wskazują jasno, czy wobec tego wnętrze hali głównej zostanie przywrócone do stanu zgodnego z założeniami architektów – Piotra Szymaniaka i Arseniusza Romanowicza.

Aktualnie PKP SA nie ma sprecyzowanych planów związanych z przebudową, ale nie wykluczamy, że prace mające na celu m.in. dostosowanie dworca do zmieniających się potrzeb pasażerów będą w przyszłości prowadzone. Zakres i sposób prowadzenia wszystkich prac będzie konsultowany z konserwatorem zabytków – informuje Michał Stigler z PKP. To znaczy, że wstawiona do hali głównej w 2016 roku antresola, która niszczy przestrzenną i przestronną wizję projektantów, na razie zostaje.

Sporny Olsztyn

Trwa batalia o wpisanie do rejestru dworca Olsztyn Główny, budowanego w latach 1969-73. Inicjatorzy wpisu: Stowarzyszenie Architektów Polskich, Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków oraz Forum Rozwoju Olsztyna odwołali się do Ministerstwa Kultury od – już trzeciej – niekorzystnej dla budynku decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków. Kolej zamierza wyburzyć „niefunkcjonalny dworzec kolejowy i w jego miejscu postawić nowy budynek – nowoczesny, dostosowany do wszystkich grup podróżnych i ich potrzeb”, napisano w oświadczeniu przewoźnika.

Nowy budynek będzie miał o około połowę mniejszą powierzchnię i minimalną ilość przestrzeni na funkcje dodatkowe, takie jak kioski, punkty gastronomiczne czy sklepy – ripostuje Forum Rozwoju Olszyna, jeden z inicjatorów działań na rzecz wpisu do rejestru zabytków. FRO uważa, że wpis nie wykluczy remontu i modernizacji dworca, np. montażu schodów ruchomych, wind, nowych instalacji elektrycznych i oświetlenia. PKP uznaje, że po nadaniu zabytkowego statusu taka ingerencja będzie niemożliwa.

Zupełnie inaczej niż w przypadku Warszawy Centralnej, gdzie, jak twierdzi Michał Stigler „objęcie dworca ochroną konserwatorską nie przekreśla możliwości prowadzenia prac modernizacyjnych wewnątrz obiektu w przyszłości”. W stolicy Warmii i Mazur w tle mamy prywatnego dewelopera, właściciela sąsiedniego dworca PKS (oba obiekty stanowiły niegdyś zintegrowany węzeł przesiadkowy), który planuje inwestycje komercyjne na swojej części. Za wyburzeniem opowiada się też prezydent Olsztyna, powołując się przy tym na badania opinii publicznej.


Więcej Rzeczpospolita Życie Regionów:
https://regiony.rp.pl/trendy/20692-zabytkowe-dworce-klopot-czy-korzysci
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Łęczna
5.9°C
wschód słońca: 07:03
zachód słońca: 15:28
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Łęcznej