34-latka chciała szybko zarobić, zamiast tego straciła blisko 80 tysięcy złotych
Do łęczyńskich policjantów zgłosił a się 3 4 – letni a mieszkan ka gminy Łęczna, któr a padł ofiarą oszustów i stracił blisko 80 tysięcy złotych. Z je j relacji wynikało, że na portalu społecznościowym Facebook znalazł a reklamę o możliwości zarobienia pieniędzy poprzez inwestycję własnych środków, miało odbywać się to poprzez dużą firmę sieciową zajmującą się sprzedażą odzieży na całym świecie. Kobieta poprzez formularz znajdujący się w ogłoszeniu przekazał a swoje dane kontaktowe. Następnie za pośrednictwem aplikacji WhatsApp zadzwonił do niej mężczyzna, który wyjaśniła na czym polega praca i jak poprzez inwestycję własnych pieniędzy można zarobić dużo większe kwoty. By zarobić uczestnik programu musi wykonać każdego dnia zadania zlecone przez doradcę. Oszust kontaktował się telefonicznie i przekazywał polecenia – wpłata określonej sumy a następnie ocena wskazanych produktów z asortymentu sklepu.
Kobieta zainstalowała na swoim telefonie nowe aplikacje i wykonywała polecenia rzekomego doradcy. 34-latka poprze aplikację ZEN.COM wpłacała pieniądze a następnie poprzez aplikację ByBit przewalutowała je na dolary amerykańskie, po czym przesyłała na wskazane konto firmy w którą miła inwestować. Pieniądze były przekazywane blikiem. Na samym początku mieszkanka powiatu łęczyńskiego otrzymała na swój rachunek zarobione 200 dolarów, co utwierdziło ją w przekonaniu, że jest to realna możliwość na szybkie wzbogacenie się. Kobieta codziennie otrzymywała zadania, które wykonywała. 34-latka poprzez 13 transakcji blik dokonała przelewów na łączną sumę blisko 80 tysięcy złotych. Kobieta na stronie wskazanej przez oszustów widziała kwoty swoich wpłat oraz sumy zarobione, ale w żaden sposób nie mogła wypłacić pieniędzy. 34-latka zorientowała się , że ma do czynienia z oszust wem i zgłosił a się na policje.
Również dwie inne mieszkanki nie zachowały należytej ostrożności i straciły duże sumy pieniędzy. Pierwszą z nich była 67-latka, która otrzymała telefon z informacją, że kilka lat temu zainwestowała pieniądze i teraz należy jej się wygrana. Aby otrzymać pieniądze kobieta musiała zainstalować na swoim telefonie aplikację Supremo Mobile Assist a następnie zalogować się do bankowości internetowej. Z rachunku osobistego zostały przelane pieniądze na rzekomy rachunek techniczny do wypłaty zysków. 67-latka otrzymała na swój telefon żądanie autoryzacji trzech transakcji na kwotę blisko 22 tysiące złotych, co też uczyniła i utraciła swoje oszczędności.
Koleją ofiarą oszustów padła 62-letnia mieszkanka gminy Cyców, która chcąc sprzedać sukienkę na portalu OLX utraciła prawie 10 tysięcy złotych. Po wystawieniu odzieży odezwała się kupująca, która przesłała link do dokończenia transakcji. Na podesłanej stronie była możliwość zalogowania się do banu kobiety. 62-latka podała dane do logowania po czym zorientowała się, że z konta są wykonywane przelewy. Kobieta zadzwoniła do banku, gdzie zablokowała konto i kartę oraz dowiedziała się, że z jej rachunku osobistego przelano blisko 10 tysięcy złotych, które od razu zostały przekazane na usługi pozabankowe.
Apelujemy o rozsądek. Nie ulegajmy złudnym wizjom dużego i szybkiego zysku. Chrońmy nasze dane osobowe, dane do logowania do banku i nie klikajmy w nieznane linki. Uważajmy również na aplikacje umożliwiając e zdalny dostęp do naszego urządzenia.
sierżant sztabowy Anna Brodaczewska