Przekazała oszustom 8 tysięcy złotych
Wszystko zaczęło się od niespodziewanego telefonu o zagrożonych pieniądzach na rachunku bankowym 41-letniej mieszkanki gminy Cyców. Kobieta otrzymała połączenie telefoniczne, w którym oszust podszył się pod pracownika banku. Dodatkowo wiarogodność połączenia podnosił fakt, iż na telefonie kobiety pojawiła się nazwa banku, w którym miała założony rachunek. Podczas konwersacji 41-latka została poinformowana, że ktoś mógł wziąć w jej imieniu kredyt. W związku z powyższym konieczna jest weryfikacja i zaproponował przełączenie do działu obsługi technicznej konta.
Kolejno z kobietą połączył się inny mężczyzna i polecił zainstalowanie aplikacji służącej do konwersacji na czacie. Następnie poinstruował aby zalogowała się do bankowości internetowej oraz zwiększyła limit wypłat internetowych, za pośrednictwem kodu BLIK oraz na karcie bankomatowej. Oszust przez cały czas wywierał presję na swojej rozmówczyni, wmawiając jej jednocześnie, że wypłynęły dane konta bankowego jej oraz jej męża i ktoś może w ich imieniu zaciągnąć kredyt. Finalnie rzekomy pracownik banku polecił przelanie pieniędzy na „bezpieczne” konto, co doprowadziło do straty pieniędzy w wysokości 8 tysięcy złotych.
To tylko przykładowy scenariusz działania oszustów. Ostrzegamy by podejmować przemyślane i rozważne decyzje dotyczące środków finansowych. Przestrzegamy również przed spoofingiem, czyli rodzajem ataku, w którym przestępcy podszywają się pod dowolnie wybrany przez siebie numer telefonu. Najczęściej podają się za pracowników banków lub instytucji państwowych. W takich sytuacjach rozłącz się i zgłoś sprawę do swojego banku.
młodszy aspirant Izabela Zięba